Aan deze site wordt op het moment gewerkt, excuses voor het ongemak
We bieden hulp bij het opbouwen van vaardigheden zoals structureren, volhouden en vergroten van de dagelijkse bezigheden, om daarmee de belastbaarheid te vergroten. Dit met het uiteindelijke doel dat de jongeren op deze manier zoveel mogelijk volwaardig mee kunnen doen aan de maatschappij; weer kunnen gaan participeren in de samenleving en uiteindelijk ook weer naar school/stage/werk kunnen gaan. We helpen de jongeren te vertrouwen op hun eigen vermogen. We begeleiden op de sociaal-emotionele problemen zoals belemmerende overtuigingen, negatief zelfbeeld, faalangst en concentratieproblemen.
In onderstaand document krijgt u een uitgebreid overzicht van de hulpverlening bij de Kleine Zwaluw.
Daarnaast vind u een link naar een document over ontwikkelings gerichte benadering. We onderschrijven de inhoud van dit document. Dit document is ontwikkeld door het initiatieven collectief. Dit is een collectief van verschillende initiatieven zoals de Kleine Zwaluw door het hele land.
Uw kind is van harte welkom op maandag tot en met donderdag. De tijden zijn van 09:00 tot 14:30. Op afspraak komen de kinderen een hele dag of een dagdeel.
Dag planning.
We zijn van maandag tot en met donderdag open.
09:00: Inloop.
09:20: Dagopening.
09:30: Ontwikkeltijd.
10:30: Kleintje pauze.
10:45: Ontwikkeltijd/ Thematijd/ Activiteit.
12:00: Lunch / Ontspanning.
12:30: Thematijd/ Activiteit.
14:30: Naar huis.
Jaarplanning:
De normale schoolvakanties van regio midden worden aangehouden.
De exacte data zullen elk jaar via de website en persoonlijk gedeeld worden.
De jongeren kunnen op locatie gebracht worden.
Voor de deur stop een buurtbus tussen Tiel- Waardenburg.
In het nabij gelegen Geldermalsen is een station liggend tussen den Bosch en Utrecht.
We bieden veel structuur en duidelijkheid. We werken volgens een vast dagprogramma. We werken elke dag aan ontwikkeltijd, thematijd en activiteit. Alles passend bij wat de jongere op dat moment aan kan. Voor elke jongere is de invulling van die tijd verschillend. Voor ieder is er indivdueel bekeken waaraan gewerkt wordt.
We nemen de tijd om de dag op te starten en om tussen de middag te lunchen.
Bij thematijd werken we aan eigen thema’s. De jongeren kiezen zelf thema om aan te werken. De inspiratie hiervoor komt vanuit wat de jongere aanspreekt, waar de interesse en talenten liggen. De motivatie zal hierdoor groot zijn. Er kan iets gemaakt worden in het atelier, in tuin een project op gezet worden, op de computer gewerkt worden, de mogelijkheden zijn heel divers Het werken aan dit thema wordt gestructureerd en begeleid.
Doormiddel van het doen van verschillende activiteiten en met name creatieve, werken we aan voorwaarden om te kunnen ontwikkelen.
Voorbeelden van activiteiten die gedaan worden zijn:
- Koken/ bakken,
- Tuinieren,
- Gymmen,
- Spelletjes spelen,
- Schatzoeken, (zie kopje schatzoeken)
- Werken met materialen uit de natuur
- Beeldhouwen in hout, steen
- Boetseren in klei, evt. glazuren
- Schilderen
- Tekenen
- Mozaïeken
- Techniek,
- Construeren bv. tafeltje of een auto van hout en andere materialen maken
- Experimenteren met allerlei materialen
- Fotograferen
- Digitaal werken met Illustrator en Photoshop
- en wat we met elkaar nog meer kunnen bedenken aan technieken en materialen.
Tijdens ontwikkeltijd worden de jongeren begeleid bij de ontwikkeling van concentratieverbetering, planvaardigheid, zelfstandigheid en andere executieve vaardigheden. Deze vaardigheden zijn een voorwaarde om tot leren te komen. Dit doen we aan de hand van het werken aan verschillende projecten.
Tijdens deze tijd kan er evt. gewerkt worden aan schoolvakken. Op welke manier en hoe intensief wordt individueel bekeken. We werken aan een opbouw in niveau en hoeveelheid. Bij het werken aan de schoolvakken kunnen verschillende problemen naar voren komen, deze proberen we steeds weer op maat op te lossen en tools aan te reiken hoe ze hier in het vervolg mee om kunnen gaan.
Het werken aan schoolvakken zien we als dagelijkse bezigheid
Het lesmateriaal zal voornamelijk van de school van herkomst komen.
We hebben de luxe veel natuur om ons heen te hebben, daarin gaan we schatzoeken. Deze schatten kunnen spullen zijn die we vinden, deze gaan we gebruiken bij het creëren van iets nieuws. De natuur herbergt ook een schat van verborgen kennis in zich. Het water, de dieren, planten, luchten, en infrastructuur geeft veel stof tot nadenken en ontdekken. We leren de jongeren hun omgeving op te merken en stimuleren ze deze met nieuwsgierigheid te bekijken.
Wanneer u erover denkt uw kind aan te melden kunt u telefonisch of per mail contact opnemen
We beginnen met een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Hierbij krijgt u een eerste indruk van wat we voor jullie kunnen betekenen. Vervolgens kunt u een intakegesprek aanvragen. Hierbij gaan we dieper in op uw hulpvraag en de praktische kant van de zaken.
Na het intakegesprek draaien we een proefperiode, hoeveel en hoelang bespreken we met elkaar. Na deze periode bespreken we met elkaar of we allemaal vinden of dit de juiste plek is voor uw kind.