Aan deze site wordt op het moment gewerkt, excuses voor het ongemak

gallery/zwaluwtegenmuur

Werkwijze

Sociaal-emotionele problemen en leerproblemen gaan vaak hand in hand met elkaar. Wanneer de problemen ontstaan is dat zo, maar ook wanneer we weer gaan opbouwen in vertrouwen en ontwikkeling gaan ze hand in hand met elkaar. We beginnen met werken aan de sociaal-emotionele kant van de ontwikkeling, deze wordt verstevigd, waardoor er steeds meer ruimte komt voor ontwikkeling op leergebied

Dagen/tijden.

Uw kind is van harte welkom op maandag tot en met donderdag. De tijden zijn van 08:45 tot 14:30. Op afspraak komen de kinderen een hele dag of een dagdeel.

Dag planning.

We zijn van maandag tot en met donderdag open.

08:45:              Inloop.

09:00:              Dagopening.

09:30:             Ontwikkeltijd.

10:30:             Kleintje pauze.

10:45:             Ontwikkeltijd/ Thematijd/ Activiteit.

12:00:             Lunch / Ontspanning.

12:30:             Thematijd/ Activiteit.

14:30:             Naar huis.

 

Jaarplanning:

De normale schoolvakanties van regio midden worden aangehouden.

De exacte data zullen elk jaar via de website en persoonlijk  gedeeld worden.

Vervoer.

De kinderen en jongeren kunnen op locatie gebracht worden.

Voor de deur stop een buurtbus vanuit Tiel- Waardenburg.

In het nabij gelegen Geldermalsen is een station liggend tussen den Bosch en Utrecht. Het is te realiseren dat we met een busje leerlingen van het station in Geldermalsen op halen.

 

Afspraken over het vervoer worden individueel gemaakt.

Structuur en duidelijkheid.

 

We bieden veel structuur en duidelijkheid. We werken volgens een vast dagprogramma. We werken elke dag aan ontwikkeltijd, thematijd en activiteit. Alles passend bij wat het kind op dat moment aan kan. Voor elk kind/ jongere is de invulling van die tijd verschillend. Voor ieder is er indivdueel bekeken waaraan gewerkt wordt. 

We nemen de tijd om de dag op te starten en om tussen de middag te lunchen.

Thematijd.

Bij thematijd werken we aan eigen thema’s. De kinderen/jongeren kiezen zelf thema om aan te werken. De inspiratie hiervoor komt vanuit wat het kind aanspreekt, waar de interesse en talenten liggen. De motivatie zal hierdoor groot zijn.  Er kan iets gemaakt worden in het atelier, in tuin een project op gezet worden, op de computer gewerkt worden, de mogelijkheden zijn heel divers  Het werken aan dit thema wordt gestructureerd en begeleid. 

Activiteit.

Doormiddel van het doen van verschillende activiteiten en met name creatieve (zie ook kopje creativiteit), werken we aan voorwaarden om te kunnen ontwikkelen. 

Voorbeelden van activiteiten die gedaan worden zijn:

   - Koken/ bakken,

   - Tuinieren,

   - Gymmen,

   - Spelletjes spelen,

   - Schatzoeken, (zie kopje schatzoeken)

   - Werken met materialen uit de natuur

   - Beeldhouwen in hout, steen

   - Boetseren in klei, evt. glazuren

   - Schilderen

   - Tekenen

   - Mozaïeken

   - Techniek,

   - Construeren bv. tafeltje of een auto van hout en andere materialen maken

   - Experimenteren met allerlei materialen

   - Fotograferen

   - Digitaal werken met Illustrator en Photoshop

   - en wat we met elkaar nog meer kunnen bedenken aan technieken en materialen.

Ontwikkeltijd.

Tijdens ontwikkeltijd worden de kinderen/jongeren begeleid bij de ontwikkeling van concentratieverbetering, planvaardigheid, zelfstandigheid en andere excecutieve vaardigheden. Deze vaardigheden zijn een voorwaarde om tot leren te komen. Dit doen we aan de hand van het werken aan verschillende projecten.

Tijdens deze tijd kan er gewerkt worden aan schoolvakken. Op welke manier en hoe intensief wordt individueel bekeken. We werken aan een opbouw in niveau en hoeveelheid. Bij het werken aan de schoolvakken kunnen verschillende problemen naar voren komen, deze proberen we steeds weer op maat op te lossen en tools aan te reiken hoe ze hier in het vervolg mee om kunnen gaan. 

 

Het lesmateriaal zal voornamelijk van de school van herkomst komen. 

 

Schatzoeken.

We hebben de luxe veel natuur om ons heen te hebben, daarin gaan we schatzoeken. Deze schatten kunnen spullen zijn die we vinden, deze gaan we gebruiken bij het creëren van iets nieuws. De natuur herbergt ook een schat van verborgen kennis in zich. Het water, de dieren, planten, luchten, en infrastructuur geeft veel stof tot nadenken en ontdekken. We leren de kinderen hun omgeving op te merken en stimuleren ze deze met nieuwsgierigheid te bekijken. Dit is een belangrijke tool die we gebruiken binnen de ontwikkeling van de kinderen.

Aanmelden voor de Kleine Zwaluw.

Wanneer u erover denkt uw kind aan te melden kunt u telefonisch of per mail contact opnemen
We beginnen met een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Hierbij krijgt u een eerste indruk van wat we voor jullie kunnen betekenen. Vervolgens kunt u een intakegesprek aanvragen. Hierbij gaan we dieper in op uw hulpvraag en de praktische kant van de zaken.
Na het intakegesprek draaien we een proefperiode, hoeveel en hoelang bespreken we met elkaar. Na deze periode bespreken we met elkaar of we allemaal vinden of dit de juiste plek is voor uw kind.